Gelen Sorulara Cevaplar

Uzm.Dr.Hüseyin Öz’e Gelen Sorulara Cevaplar

Uzm.Dr.Hüseyin Öz, internet sitesinde bulunan soru-cevap alanına gelen soruları yanıtladı.

BİZE KISACA ANESTEZİ NEDİR? BAHSEDEBİLİRMİSİNİZ?

Anesteziyoloji ve Reanimasyon uzmanı tarafından uygulanan bir işlem olup, ameliyat öncesi ve sonrası da dahil olmak üzere ameliyat süresince hastanın ağrı duymamasını, yapılan girişime tahammülünü, ameliyattan sonra süreci hatırlamamasını ve konforunu sağlamak üzere geliştirilmiş bir dizi tıbbi uygulamanın adıdır.

KAÇ ÇEŞİT ANESTEZİ VARDIR?

3 çeşit yöntem var.

Genel anestezi;Hastanın anestezi altında bilincinin tam kapal olması demektir. Genel anestezi oluşturmak için damardan verilen ,solunum yolu ile oksijen ile birlikte kullanılan inhalasyon denilen anestezikleri kullanırız.

Bölgesel anestezi;Vücudun bir kısmının; ( kol, bacak, göğüs vb. ) lokal anestezik adı verilen ilaçların iğne ile enjekte edilerek uyuşturulmasına “Bölgesel Anestezi” denilir. Spinal, epidural, sinir bloğu vb. gibi çeşitleri vardır.

Lokal anestezi;Küçük cerrahi girişimlerde sadece girişimin yapıldığı bölgenin uyuşturulmasıdır. Bu uygulamayı ameliyatı yapacak olan doktor yapabilir, ancak hastanın yaşamsal fonksiyonların takibi veya sakinleştirilme gereksinimi olduğunda lokal anestezi doktorunuz yine yanınızda olacaktır.

PEKİ BİZ AMELİYAT SIRASINDA ANESTEZİ UZMANI HEP YANIMIZDA OLUR MU?

Anestezi uzmanı sadece ameliyat esnasında değil öncesi ve sonrasında da büyük görevlere sahiptir.

Öncesinde:Sizi odanızda ziyaret edip, sağlık durumunuzu inceler, muayene eder,Yapılmasını istediği tetkikleri, tedavi ve bakımı, gerekli gördüğü konsültasyonları önerir,
Anesteziden önce gereken ilaçları yaptırır.Muayene sonucuna ve hastalığınıza göre size en uygun anestezi yöntemini, ameliyathaneye gelişinizden itibaren yaşayacağınız süreci ve yapacaklarını anlatır, varsa sorularınızı yanıtlar.Hukuki olarak gerekli olan anestezi uygulamasının süreçle ilgili bilgileri içeren aydınlatılmış onam formunu anlatıp, imzalatarak yanınızdan ayrılır.

Esnasında;Ağrı duymamanız için gerekli ilaçları uygular, kalp-dolaşım ve akciğerlerinizin düzenli çalışmasını kontrol eder, bunların ve diğer organların iyi bir şekilde çalışması için gerekli tedavileri, ihtiyaca göre serum, kan-kanürünleri ve diğer ilaçları uygular.
Ameliyat sırasında uyuduğunuz için anestezistin, cerrahın işini kolaylaştırmak ve sizi yaşatmak için yaptığı bütün bu işlerden haberiz olmayacaktır!
Ameliyat süresince sizinle birlikte olan anestezist, sizin yakın korumanız, yaşamınızın sürekli bekçiliğini yapmaktadır.Anestezistin varlığında cerrah bütün hastanın güvende olduğunun bilinci ile dikkatini kendi işine vererek daha rahat çalışacaktır.

Sonrasında;Anestezistin görevi size sadece ameliyat için anestezi vermek (uyutmak) değil, aynı zamanda anesteziden çıkarmaktır (uyandırmak). Onun diğer önemli bir işi de ameliyatta aldığınız ilaçların etkisinden kurtulmanızı sağlamak, ameliyattan sonra da ağrı duymamanız ve sağlıklı kalmanız için gerekli bakım ve tedavileri planlamak ve uygulatmaktır. Ameliyat sonrası ortaya çıkan ağrılar, anestezist tarafından planlanan bir yöntemle özel cihazlar yardımı ile sizin kontrlolünüz altında (hasta kontrollü analjezi ) kontrol altına alınmaktadır.
ANESTEZİ UZMANLARI SADECE AMELİYATHANE DE Mİ ÇALIŞIR?

Hayır ;Anesteziyoloji oldukça geniş kapsamlı multidisipliner bir tıp dalıdır. Günümüzde anestezistlerin ameliyathane dışında da pek çok uğraşı alanları vardır. Anestezi uzmanının diplomasındaki ismi “Anesteziyoloji ve Reanimasyon Uzmanı” dır. Animasyon, “canlandırma” , Reanimasyon ise “yeniden canlandırma” anlamında kullanılan bir terim olup,herhangi bir nedenle yaşamı kesintiye uğramış hastalara temel ve ileri yaşam desteği uygulayarak, neden ortadan kalkıncaya kadar hayatta kalmalarını sağlamaya yönelik çabaların tümüdür. Pek çok insanı yaşama döndüren tüm bu çabalar sonucunda, bugünkü Yoğun Bakım Üniteleri’nin temeli oluşmuştur. Yoğun Bakım Ünitelerinin yönetimi; anestezistlerin ameliyatta anestezi altındaki hastalarının yaşamsal fonksiyonlarını yoğun bir biçimde izleyip , sürdürürken kazandıkları deneyimlerinden dolayı çoğunlukla anestezi uzmanlarınca sürdürülmektedir.

Ayrıca Anestezi uzmanı doktorlar ameliyat sırasındaki ağrıyı ortadan kaldırmadaki deneyimleri nedeni ile Algoloji (ağrı bilimi) de aktif ve primer rol almaktadır. Geliştirilmiş olan pek çok yöntem ile ameliyat sonrası akut ağrıların kontrölü, ağrısız doğum ve dindirilemeyen ağrıların tedavisini başarı ile sürdürmektedir.